PROFESSIONELLE HJEMMESIDER - WEBSHOPS - VIDEOER

Er pop-ups fortid?

Del på facebook
Facebook
Del på google
Google+
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn

Hvordan man kan benytte disse til at få flere konverteringer? Der er en hårfin grænse, da pop-ups hurtigt kan blive irriterende, frem for relevante. Først vil jeg komme med en liste, som opsummerer hvad en pop-up skal indeholde for at konvertere.

  • Pop-ups med sammenhæng har højere konvertering
  • Pop-ups som ikke vises straks, konverterer bedre

Nu sidder du nok og tænker – Jamen hvordan skaber jeg værdi for den besøgende? Hvornår giver en pop-up god mening? Det hele handler om kontekst. Lad os tage et eksempel.

Billedet er fra en hjemmeside Web-Line har udviklet

Billedet ovenfor er fra en freelance advokat hjemmeside. Ejeren benytter sig af mail marketing, hvorfor det er utrolig vigtigt for hende at fange de besøgendes mails, inden de forlader hjemmesiden. Denne pop-up vises ikke med det samme, men først når den besøgende bevæger musen op i hjørnet for at lukke hjemmesiden.

Denne pop-up giver værdi for kunden, da hende som ejer Lawfirm Liberator løbende ligger artikler ud som har relevans for advokater. Artikler som blandt andet handler om social media marketing og content marketing.

En anden relevant vinkel for denne pop-up, ville være at den dukker op imens den besøgende læser et blog indlæg. Konteksten i blog indlægget vil styrke chancen for at den besøgende har lyst til at melde sig til nyhedsbrevet.

Det kan godt være at denne pop-up ikke har nogle konkrete tilbud eller værdikuponer, men den skaber værdi for den besøgende på en anden måde. Det handler om sammenhæng.

Pop-ups med sammenhæng har højere konvertering

Gary V, som er en hviderussisk amerikansk iværksætter, forfatter, foredragsholder og internet personlighed, har sat fine ord på det:

“Content is king, but context is God.”

Du kan have det ultimativt bedste indhold. Men hvis konteksten er misledende, dør budskabet. Konteksten er, hvad der omgiver dit budskab. En god kontekst skaber god mening og forståelse for dit budskab. Det viser sig at pop-ups med god kontekst, kan ende med at give en konvertering på 40%. Det er MANGE konverteringer.

For at sætte det i perspektiv, så lad os sige at du har 20.000 besøgende på din hjemmeside i måneden. Ud af disse besøgende ønsker du at indsamle emails, og hvis du opnår en konvertering på 40%, vil du have indsamlet 8.000 emails. En konvertering på 40% er en sjældenhed, og tallet er fra de pop-ups som har opnået allerhøjest konvertering.

For at uddybe det yderligere, kan vi tage et andet eksempel. Hvis du har en hjemmeside som laver blog indlæg, som ikke nødvendigvis har noget med din forside at gøre. Ville det så være relevant at smide en pop-up på forsiden, som viser dig til et blog indlæg? Nej vel. Det ville give bedre mening at den dukker op, imens den besøgende er ved at læse et af dine blogindlæg. Så er der høj chance for, at den besøgende muligvis er interesseret i dine andre blogindlæg også.

Pop-ups som ikke vises straks, konverterer bedre

Det kan sammenlignes lidt med en butik. Hvis du går ind i en butik, har du så prøvet at en sælger prøver at sælge dig noget inden du har kigget dig omkring? Man skal selvfølgelig have en chance for at kigge en tur rundt i butikken, inden man ved om der er noget man ikke kan leve uden. Det samme kan siges med hjemmesider, der er ikke nogen der gider at tilmelde sig dit nyhedsbrev efter blot 2 sekunder på siden. De har ikke skabt sig overblik, og vigtigst af alt, så aner de ikke, hvad der er på din hjemmeside som giver dem værdi.

Hvis sælgeren derimod tager kontakt til dig midt i beslutningsprocessen, så er det meget mere effektivt. Men hvordan kan man vide hvornår en pop-up skal vise sig? Det er svært. Dog har jeg to metoder, som kan give en nogenlunde fornemmelse af hvornår en pop-up har den rette timing.

Billedet er fra Google Analytics

Når du har fundet ud af hvilken side du ønsker din pop-up skal vises, så er næste skridt at finde ud af hvornår den skal vises. En indikator til dette, er at benytte Google Analytics, hvor du kan se hvor lang tid dine besøgende bruger på en side.

Lad os tage et blog indlæg som eksempel. Hvis de besøgende gennemsnitligt er 8 minutter på siden, så ville det give god mening at din pop-up dukker op efter 4 minutter. Ved 4 minutter ved vi at den besøgende allerede har læst en del af indlægget, og derfor vil den besøgende være interesseret i enten det produkt indlægget drejer sig om, eller et anden relevant indlæg.

En anden fantastisk metode, er User testing. Åbn din side foran en fremmede, og se hvor lang tid de bruger på siden. Det bedste ved user testing er, at du kan spørge hvorfor de forlod siden, og derved give dig brugbar information om din side.

Statistik om pop-ups

Pop-Up Conversion Rates
https://sumo.com/stories/pop-up-statistics

SumoMe har analyseret 2 milliarder pop-ups, og det her statistikken ovenfor stammer fra. Som skrevet tidligere, er en konverterings rate på 40% yderst sjældent, og ligger langt fra gennemsnittet. Gennemsnittet kan ses i statistikken ovenfor, hvor de pop-ups som klarer sig bedst har en konverterings rate på næsten 10%.

Gennemsnittet for pop-ups ligger sig dog på 3.1%. Så hvis du har 100 besøgende om dagen på din hjemmeside, med en konvertering på 3.1% vil du på en måned kunne indsamle 93 emails. Det er flot tal, og jeg kan derfor konkludere at pop-ups stadig er relevante den dag i dag.

Skal Web-Line udvikle en professionel hjemmeside med unikt design? Du kan se her, hvordan vi arbejder med hjemmesider. Du er også velkommen til at kontakte os med det samme, så vi kan tale om dit projekt!

   

Læs flere Indlæg

Er pop-ups fortid?

Et blogindlæg omhandlende pop-ups. Hvor og hvornår skal de placeres? Hvad siger statistikkerne om pop-ups?

Skriv en mail til os, Vi vil gerne høre fra dig

Fortæl os hvad du har på hjertet.

Her får du vores kontaktinformationer

  • Kolding - Bredebro
  • +45 61 28 17 00
  • Mail@web-line.dk

Få tilsendt dine
8 Gratis tips

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 8 gratis tips til at forbedre din hjemmeside

Ved at trykke accepterer du vores privatlivspolitik

Gratis Hjemmeside tjek

Du har set rigtigt! det fuldstændigt gratis at få tjekket sin hjemmeside hos os

Vi gennemgår hurtigt din side for design fejl og optimering af SEO og hastighed.

Har du brug for en icebreaker - Så tal om prisen

100% gratis og du binder dig ikke til noget.

Forklar os lidt om din virksomhed, hvilket produkt du sælger og hvilken slags hjælp du har brug. Jo mere information du giver, jo mere præcis bliver dit tilbud.